PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJACEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJACEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Imię i nazwisko: Katarzyna Kęsicka-Szymańska
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa im. Józefa Jagielskiego w Zespole Szkół Publicznych w Międzyborowie
Stanowisko: nauczyciel wspomagający
Data rozpoczęcia stażu – 01.09.2020 r.
Przewidywana data zakończenia stażu – 31.05.2023 r.
Podstawa prawna:
- Rozdział 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215))
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 1574 ze zmianami)
- 7. ust. 2. pkt 1. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu |
|
Wniosek Plan rozwoju zawodowego |
2. |
Współpraca z opiekunem stażu |
|
Własne notatki Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego |
3. |
Doskonalenie umiejętności zawodowych w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej |
|
Zaświadczenia Protokoły z posiedzeń rady pedagogicznej Własne notatki |
4. |
Współpraca przy organizowaniu uroczystości szkolnych i o zasięgu lokalnym |
|
Scenariusze z uroczystości Zdjęcia |
5. |
Uczestnictwo w pracach związanych z realizacją zadań szkoły |
|
Program Wychowawczo-Profilaktyczny na dany rok szkolny Raport z ewaluacji Programu Tematyka godzin wychowawczych dla klas 4-8 na dany rok szkolny Protokoły Dokumentacja szkolna |
6. |
Realizacja programów lub projektów szkolnych oraz zewnętrznych |
|
Programy Scenariusze Prace uczniów Zdjęcia |
- 7. ust. 2. pkt 2. Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględnianie ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1 |
Poznanie środowiska uczniów |
|
Własne notatki Wpisy w dzienniku |
2. |
Prowadzenie zajęć dodatkowych |
|
Wpisy w dzienniku Scenariusze Własne notatki Prace uczniów |
3. |
Wykorzystanie wiedzy na temat możliwości, potrzeb |
|
Plan pracy wychowawczej klasy Własne notatki Wpisy w dzienniku Prace uczniów Karty wycieczek Programy wyjazdów i spotkań integracyjnych |
4. |
Poszerzanie wiedzy na temat potrzeb rozwojowych uczniów |
|
Własne notatki Scenariusze zajęć Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej Prace uczniów Wpisy w dzienniku |
- 7. ust. 2. pkt 3. Umiejętność wykorzystania w codziennej pracy metod aktywizujących ucznia
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Ukończenie form doskonalenia zawodowego z zakresu nowatorskich metod nauczania |
|
Zaświadczenia Certyfikaty Własne notatki |
2. |
Wykorzystanie metod aktywizujących dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów oraz tematyki i celów lekcji |
|
Scenariusze zajęć Zdjęcia |
- 7. ust. 2. pkt 4. Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Dokonywanie autorefleksji |
|
Własne notatki |
2. |
Słuchanie i uwzględnianie |
|
Własne notatki Karty ewaluacji Scenariusze zajęć Wnioski |
3. |
Analiza osiągnięć uczniów pod kątem oceny efektywności własnej pracy |
v Analiza skuteczności własnych działań poprzez obserwację umiejętności i zachowania uczniów v Analiza osiągnieć semestralnych i rocznych v Sukcesy uczniów w konkursach, olimpiadach, przeglądach
|
Własne notatki Sprawozdania Dyplomy Podziękowania |
- 7. ust. 2. pkt 5. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia |
v Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi w danej klasie v Aktywny udział w zespole wychowawczym v Aktywny udział w zespole ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej v Dzielenie się z innymi nauczycielami wiedzą zdobytą na szkoleniach |
Własne notatki Sprawozdania |
2. |
Dzielenie się z nauczycielami wiedzą zdobytą w czasie szkoleń i swoimi zasobami |
v Udostępnianie kart pracy, scenariuszy, nauczycielom pracującym w tej samej szkole v Przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć otwartych dla nauczycieli i dokonanie ich ewaluacji |
Notatki Karty pracy Scenariusze Wnioski |
- 7. ust 2. pkt 6. Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów |
v Organizacja zebrań klasowych oraz spotkań indywidualnych v Włączanie rodziców w działalność wychowawczo-profilaktyczną klasy v Współorganizowanie uroczystości i spotkań klasowych o charakterze integracyjnym v Zachęcenie uczniów i ich rodziców do udziału w akcjach charytatywnych v Podnoszenie wiedzy pedagogicznej i kompetencji wychowawczych rodziców |
Wpisy w dzienniku Plan pracy wychowawczej klasy Scenariusze
|
2. |
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dzieci |
v Ścisła współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną v Nawiązanie współpracy z GOPS, MOPS, TPD, asystentem rodziny, kuratorem |
Własne notatki
|
3. |
Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów i współczesnych problemów społeczno-cywilizacyjnych |
v Zapoznanie się z orzeczeniami oraz opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej v Dostosowanie wymagań edukacyjnych v Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych, arkuszy Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia v Udział w pracach zespołu powołanego dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego v Wnioskowanie o pomoc psychologiczno-pedagogiczną, ewentualnie materialną dla uczniów tego potrzebujących v Współpraca ze specjalistami zatrudnionymi |
IPETY Opinie Dokumentacja psychologiczno-pedagogiczna |
4. |
Kształtowanie prospołecznych postaw uczniów |
v Aktywne propagowanie wśród dzieci i młodzieży idei wolontariatu. Pełnienie funkcji opiekuna szkolnego koła wolontariatu klas 4-8 v Udział w akcjach organizowanych przez różne instytucje na rzecz innych ludzi lub zwierząt v Pomoc przy organizowaniu „Małej Olimpiady Przedszkolaka” v Współpraca z Samorządem Uczniowskim |
Sprawozdania Własne notatki Wpisy w dzienniku Zdjęcia Scenariusze Prace uczniów Gazetki |
- 7. ust. 2. pkt 7. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Zapoznanie się z najważniejszymi aktami prawa regulującymi pracę szkoły |
Analiza: v ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910) v ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U z 2019 r. poz. 2215) v ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zmianami) |
Własne notatki |
2. |
Analiza przepisów prawa związanych z awansem zawodowym nauczycieli ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany |
Analiza: v art. 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U z 2019 r. poz. 2215) v rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej |
Własne notatki |
3. |
Przestrzeganie praw dziecka |
v Upowszechnianie praw dziecka zawartych |
Własne notatki |
4. |
Realizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z wymaganiami zawartymi w przepisach prawa |
Kierowanie się w pracy wychowawczo – dydaktycznej: v rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej v rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej v rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej v rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 373) |
Własne notatki |
5. |
Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
Zgodnie z zasadami zawartymi w: v rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591 ze zmianami) v rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej |
Własne notatki |
6. |
Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie |
Prowadzenie dokumentacji zgodnie z zasadami zawartymi w: v rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej |
Własne notatki |
7. |
Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole i podczas wycieczek i wyjść |
Stosowanie się do regulacji zawartych w: v rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ((Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) v rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa |
Własne notatki |
- 7. ust.2. pkt 8. Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Sposoby dokumentowania realizacji |
1. |
Doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej |
v Udział w szkoleniach z zakresu wykorzystania technologii w edukacji |
Własne notatki Zaświadczenia |
2. |
Wykorzystanie komputera do przygotowywania dokumentacji szkolnej oraz dotyczącej awansu zawodowego |
v Opracowywanie różnorodnych scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych, kart pracy v Przygotowywanie informacji dla rodziców v Wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych, Internetu v Korzystanie z programów umożliwiających edukację zdalną v Prowadzenie dziennika elektronicznego |
Scenariusze zajęć Wpisy w dzienniku Pomoce dydaktyczne Karty pracy |
3. |
Korzystanie podczas zajęć z narzędzi multimedialnych i informatycznych |
v Wykorzystanie: - platform edukacyjnych - komunikatorów społecznościowych - multimedialnych programów edukacyjnych - encyklopedii i słowników - zasobów Internetu v Odtwarzanie muzyki, filmów edukacyjnych v Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem gier dydaktycznych, v Wymiana doświadczeń na portalach nauczycielskich |
Własne notatki Wpisy w dzienniku Scenariusze |
4. |
Promowanie działań uczniów podejmowanych w szkole za pośrednictwem szkolnej strony internetowej |
v Redagowanie artykułów v Umieszczanie zdjęć |
Strona internetowa szkoły |
Opracowała…………………………………………………..
Plan został zatwierdzony dnia…………………………………….. ………………………………..……………………………………………
podpis dyrektora